Jaká je a jaká byla role žen v církvi? Dnes se ženy, protože nemohou být svěceny, ocitají mimo církevní hierarchii, která sestává pouze z vysvěcených osob. Ale bylo tomu tak vždy? Na tuto otázku hledá odpověď kniha Ženy u oltáře. Nikdy? Autor zahrnuje do debaty umělecké předměty z období od třetího do šestého století, na kterých se objevuje nová ikonografie Matky Boží. Kolem roku 400 vznikají znázornění, na nichž má Marie maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov. Na jiných zobrazeních zpod jejího... Celý popis
Koupit za 140 Kč- Od nejoblíbenějších
- Od nejlevnějších
- Od nejdražších
Ženy u oltáře. Nikdy?
Doprava:
54 Kč
140 Kč
Koupit za 140 Kč
Ženy u oltáře. Nikdy? - Ivan Foletti
Doprava:
25 Kč
Skladem
161 Kč
Koupit za 161 Kč
Ženy u oltáře. Nikdy?
Doprava:
45 Kč
Skladem
155 Kč
Koupit za 155 Kč
Ženy u oltáře. Nikdy?
Doprava:
69 Kč
Skladem
178 Kč
Koupit za 178 Kč
Ivan Foletti: Ženy u oltáře. Nikdy?
Doprava:
79 Kč
Skladem
179 Kč
Koupit za 179 Kč
Popis
Jaká je a jaká byla role žen v církvi? Dnes se ženy, protože nemohou být svěceny, ocitají mimo církevní hierarchii, která sestává pouze z vysvěcených osob. Ale bylo tomu tak vždy? Na tuto otázku hledá odpověď kniha Ženy u oltáře. Nikdy?
Autor zahrnuje do debaty umělecké předměty z období od třetího do šestého století, na kterých se objevuje nová ikonografie Matky Boží. Kolem roku 400 vznikají znázornění, na nichž má Marie maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov. Na jiných zobrazeních zpod jejího pláště vystupuje štola. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se z maforia a štoly stal liturgický oděv. Do nové ikonografie Matky Boží by se tak promítly atributy vysvěcených žen, které po krátkou dobu patřily do hierarchických struktur církve, a míněná znázornění Matky Boží by tak vyjadřovala, že tyto ženy byly pod Mariinou ochranou.
Společenská situace se však rychle měnila a během šestého století ženy podíl na moci v církvi ztratily. Jejich působení se omezilo na život v klášteře. Zobrazování Matky Boží se štolou a maforiem však přetrvalo a dnes se nabízí jako cenný dokument pro studium postavení žen v pozdně antické církvi. Z knihy vyplývá, že ženy – ať už byly nazývány jáhenky, kněžky či zasvěcené vdovy – měly v hierarchii pozdně antické církve své místo.
Autor: Foletti Ivan
Rok vydání: 2019
Vazba: Kniha, pevná
ISBN: 978-80-7485-175-9
Počet stran: 78
Rozměry: 120 x 202
Autor zahrnuje do debaty umělecké předměty z období od třetího do šestého století, na kterých se objevuje nová ikonografie Matky Boží. Kolem roku 400 vznikají znázornění, na nichž má Marie maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov. Na jiných zobrazeních zpod jejího pláště vystupuje štola. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se z maforia a štoly stal liturgický oděv. Do nové ikonografie Matky Boží by se tak promítly atributy vysvěcených žen, které po krátkou dobu patřily do hierarchických struktur církve, a míněná znázornění Matky Boží by tak vyjadřovala, že tyto ženy byly pod Mariinou ochranou.
Společenská situace se však rychle měnila a během šestého století ženy podíl na moci v církvi ztratily. Jejich působení se omezilo na život v klášteře. Zobrazování Matky Boží se štolou a maforiem však přetrvalo a dnes se nabízí jako cenný dokument pro studium postavení žen v pozdně antické církvi. Z knihy vyplývá, že ženy – ať už byly nazývány jáhenky, kněžky či zasvěcené vdovy – měly v hierarchii pozdně antické církve své místo.
Autor: Foletti Ivan
Rok vydání: 2019
Vazba: Kniha, pevná
ISBN: 978-80-7485-175-9
Počet stran: 78
Rozměry: 120 x 202
Parametry
Žánr | naučné |
Rok vydání | 2018 |
Nakladatelství | Books & Pipes |
Autor | Ivan Foletti |
Počet stran | 76 |
Výrobce | B/P |
Vazba | pevná |
Jazyk | české |
Váha | 245 gramů |
ISBN | 978-80-7485-175-9 |